پنج شنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
حفظ آب
حفظ آب

حفط آب با تولید محصولات ارگانیک

در بسیاری از محافل محیط زیستی عنوان می شود که جنگ های آینده بر سر زمین و تصاحب آن نیست و چبزی که مردم را به جان هم خواهد انداخت آب است.
مشکل آب نیز در کشور ما کماکان باقی است و تداوم آن کوچ اجباری روستاییان را در پی خواهد داشت. کمبود آب زیست­گاههای کشور را با تنش روبه­رو می کند و تنش های شدید اجتماعی که بر سر آب در مناطق مختلف کشور وجود دارد نیز می تواند این بحران را تشدید کند .
حال با این وجود و با همه مشکلات بی آبی می توان گفت غذای غالب مردم ایران را برنج تشکیل می­دهد و بررسی ها نشان می دهد که هر کیلو برنج بیش از ۵ لیتر آب مصرف می کند و با ممنوع اعلام کردن کشت این محصول، می توان واردات این محصول را افزایش داد. در این بین تنش آبی بر جوامع محلی و توان اکولوژیک سرزمین فشار آورده و با توجه به شرایط حاکم بر اقلیم کشور، کشت چنین محصولاتی دست کم در دوران حاضر و با وسعت زیاد و در بسیاری از نقاط کشور، چندان خردمندانه نیست!
جمعیت  استان هایی که با بحران آب روبه­رو هستند نزدیک ۴۰ میلیون نفر است و اگر در خطر بودن بیش از ۳۵۰ دشت را هم به آن اضافه کنیم، متوجه می شویم که اقتصاد جوامع محلی در شرایط خوبی قرار ندارد و برای این مساله باید به دنبال راه حلی بود. زیرا ممنوع کردن کشت برنج برای حفظ منابع آبی نیز می­تواند خطر واردات برنج های آلوده را گسترش داده و در این حوزه به ما آسیب برساند.
اما موضوعی که می تواند در اینجا مهم جلوه کند و در شرایط موجود راه­حلی برای این معضل باشد این است که کشت برنج تنها در برخی از استانهای شمالی ادامه یافته و در سایر نقاط کشور محدود و یا ممنوع شود؛ از سوی دیگر نظارت، پایش و تحقیق بر روی کشت های انجام شده افزایش یابد، طرح های حکمرانی آب مورد بازنگری قرار بگیرد و برای واردات برنج از سایر کشورها نیز دقیق تر و حساس تر از گذشته عمل کرده و از ورود محصول آلوده به کشور جلوگیری به عمل آید!
موضوع مهم این است که در دنیای امروز کشت ارگانیک جای خود را در کشاورزی ارگانیک پیدا کرده است و کشورها با این نوع کشت منابع آب و خاک خود را حفظ می کنند و از مواد و روشهای کاملا طبیعی برای تولید یک محصول استفاده می شود؛ ما نیز راهی جز حرکت در این مسیر پایدار نداریم. کشت برنج ارگانیک و افزایش آن در استانهای شمالی کشورمی تواند با مصرف آب کمتر و کاهش مصرف کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات نباتی و در نهایت تولید یک محصول سالم، راهبردی اصولی در مسیر حفاظت از امنیتـ غذایی کشور باشد.

مسعود ابراهیمی

استاد دانشکده کشاورزی رشت

منبع: زیست آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
29 + 7 =