جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رشد ارگانیک مشروط به فراهم بودن زیر ساخت ها

محصولی که گواهی ارگانیک می گیرد می تواند بازار خودش را پیدا کند و حتی محصولش را هم گرانتر عرضه کند زیرا تلاش بیشتری برای تولید محصول کشیده شده است. اما در این میان برای آنکه ارگانیک بودن یک محصول ثابت شود و خریدار بر اساس آن اقدام به خرید محصول کند، شرکت های معدودی در ایران اقدام به صدور گواهی برای محصولات ارگانیک می کنند که فرایند طولانی و پیچیده ای دارد. مهدی مهدی پور رئیس هیات مدیره شرکت بیوسان گواه که وظیفه صدور گواهی های شرکت های ارگانیک را بر عهده دارد در گفت و گو با زیست آنلاین می گوید: بیوسان گواه اولین شرکت ایرانی است که فرایند بازرسی تخصصی از زمان تولید محصول تا انتهای آن را بر عهده دارد و توانسته استاندارد ملی ارگانیک کشور یعنی ۱۱۰۰۰ را به دست بیاورد.

فکر این ماجرا از زمانی در ذهن موسسان این شرکت رسید که شرکت های ایرانی تولید محصولات ارگانیک مجبور بودند برای تولید محصولاتشان به خارج از کشور بروند و این مساله متحمل هزینه های زیادی می شد و همین سبب شد این شرکت با هدف كمك به توسعه توليد محصولات ارگانيك و تكميل زنجيره اصولي، قانونمند و نظام مند اين فرآيند تاسيس شود. مهدی پور در ادامه می گوید: این شرکت اولین و تنها شرکت خصوصی ایرانی است که گواهی فدراسیون بین المللی کشاورزی ارگانیک را دارد و تاییدیه فعالیتش را از جهاد کشاورزی، سازمان حفظ نباتات و سازمان تحقیقات و استاندارد صنعتی دریافت کرده است.

وی در ادامه می گوید: برای ثبت گواهی محصولات ابتدا تولید کننده درخواست می فرستد و طی مدتی که کارشناسان بر روی این محصول تحقیق می کنند ارگانیک بودن محصول مشخص و برای آن گواهی صادر می کنند. اگر قرار باشد محصول در یک مزرعه به عمل بیاید دو سال و اگر باغ و زمین گیاهان پرورشی باشد به سه سال دوران گذار نیاز دارد. اما اگر در این زمین از محصولات شیمیایی و کود و سم استفاده نشده باشد مدت زمان آن کمتر است. در یک مزرعه ارگانیک آب باید ارگانیک باشد،نهاده های آن باید مجاز باشد و تقویت کننده خاک، نیز ارگانیک باشد.

وی در ادامه می گوید : دام ارگانیک، پوشاک ارگانیک، آبزی پروری ارگانیک، همه و همه در حوزه تخصصی ما قرار می گیرند و می توانیم برای همه آنها گواهی صادر کنیم اما به دلیل عدم شناخت و معرفی نشدن محصولات ارگانیک در برخی از حوزه ها متقاضی وجود ندارد.

مهدی پور در ادامه می گوید: بازار ارگانیک در دنیا را استانداردهای ارگانیک اداره می کنند و و در واقع گواهی محصولات اعتبار برای مصرف کننده است. علاوه بر بازار ارگانیک بودن محصولات در مرحله اول محیط زیست را حفظ می کند که این اولین قدم برای سالم خود کشاورز و کارگر به حساب می آید و در واقع خود آنها در معرض سموم و کودها قرار نمی گیرند .منابع اولیه اش آلوده نمی شود و سلامت خود و اطرافیانش حفظ می شود. در گام بعدی این منابع اولیه محصولش است که آلوده نمی شود و می تواند محصول سالم را نیز به بار بیاورد.

وی با اشاره به اینکه با این کار می توان بازار ارگانیک را در دست گرفت می گوید: با تولید محصول ارگانیک قیمت بالاتری برای محصول قرار می دهد تا هزینه های اضافه را پوشش دهد و مصرف کننده ای که به دنبال محصول سالم ست به هدف خودش می رسد. اما برای تولید یک محصول سالم مراحل مختلفی باید سپری شود از اول کار بذر محصولی که کاشته می شود چک می شود تا تراریخته نباشدو ارگانیک باشد و در شرایط ارگانیک به وجود آمده باشد. نهاده هایی که برای تقویت خاک استفاده می شود کنترل می شود تا از مواد شیمیایی استفاده نشده باشد و کنترل افات آن با مواد شیمیایی و کود و سم صورت نگرفته باشد. این همه کار نیست و در هنگام برداشت هم میزان محصول چک می شود و همان میزان محصول باید در فروش لحاظ شود.

این ها را مهدی پور توضیح می دهد و در ادامه می گوید: قیمت ها و هزینه هایی هم که برای آن در نظر گرفته می شود متفاوت است گاهی پروژه یک مزرعه است و گاهی هم پروژه وسیع است و بیش از ۱۸۰ باغ را شامل می شود که هزینه های کارشناسی برای هر کدام از آنها متفاوت است. یعنی گفته برخی از تولید کنندگان ارگانیک که گاهی رقبای خود را محکوم می کنند و می گویند محصول غیر ارگانیک را در خلال محصولات ارگانیک به فروش می رسانند صحیح نیست زیرا مقدار محصولات ارگانیک مشخص است و باید همان میزان به فروش برسد.

او که سالها در انجمن ارگانیک ایران فعالیت داشته است در ادامه می گوید: بازار محصولات ارگانیک و تولید آن بر اساس بازار صادراتی شکل گرفته است در واقع گاهی بازار خارجیشان را پیدا کردند و بعد شروع به تولید کرده اند. اما بازار داخلی نیز از چند زیر شاخه تشکیل می شود و ابتدا بازار مستقیم است که کشاورز محصول را به طور مستقیم به دست مصرف کننده می رساند . شاخه دوم کارخانجات صنایع غذایی هستند که در صنایع تبدیلی کار می کنند ودر نهایت هم نمایشگاههایی که گاهی تشکیل می شوند و محصولات را ارائه می دهند.

وی در ادامه می گوید : شرکت ما، انجمن ارگانیک، حتی شما به عنوان رسانه ای که در این حوزه کار می کنید یک هدف داریم و آن هم حفظ محیط زیست است. اما کشاورز ارگانیک در تولید محصولش چند اصل را باید رعایت کند نخست سلامت اکولوژیک یا محیط زیست، دوم انصاف و عدالت. به این معنا که حق کارگرش را بدهد و در نتیجه آب را آلوده نکند و اصل مراقبت را اعمال کند.

او با گله از اینکه تنها ۱۴ هزار هکتار از مزارع در داخل کشور ارگانیک است با مقایسه ایران با ترکیه می گوید: ترکیه ۵۰۰ هزار هکتار از مزارعش ارگانیک است و این با توجه به کشاورزی و پتانسیلی که در کشور ما وجود دارد این مقدار در داخل کشور ما قابل دسترس است اگر زیر ساخت هایش فراهم شود.

مهدی پور معتقد است این یک حرکت جمعی است که همه باید در کنار آن برای به نتیجه رسیدن آن کار کنیم و قدم برداریم. وزارت جهاد کشاورزی،بازرگانی ، صنعت و معدن و صدا و سیما نیز می توانند در این زمینه راهگشا باشند. در واقع باید از رسانه های جمعی و صدا و سیما این ماجرا شروع شود و بسط پیدا کند. جهاد کشاورزی نیز که کار اصلی را بر عهده دارد و می تواند با حمایت از تولید کننده ارگانیک دیگران را هم برای کار در این حوزه ترغیب کند. از سوی دیگر با برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارحی و اختصاص یارانه به آنها مشوقی برای تولید کننده داخلی باشد. وزارت بهداشت، سازمان بازرسی کل کشور و سازمان حمایت از مصرف کننده هر کدام می توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند.

منبع: زیست آنلاین

همچنین ببینید

بازی با جان مردم با اجازه ورود محصولات تراریخته

بازی با جان مردم با اجازه ورود محصولات تراریخته

صدرالدین نیاورانی عضو هیئت مدیره انجمن ارگانیک ایران: بازی با جان مردم با اجازه ورود …

محصولات تراریخته

محصولات تراریخته به علف‌کش‌ها و آفات مقاومت دارند

مقاومت به علف‌کش و آفات دو صفتی هستند که در محصولات تراریخته وجود دارد و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
20 + 10 =