پنج شنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

رودُلف اشتاينر (Rudolf Steiner)

باید از اشتاینر مردی که اوایل قرن ۱۹,  Bio Diynamic را در اروپا زمزمه کرد و در شناساندن  و رواج این علم  تلاش نمود سپاسگزار باشیم. در حقیقت ایشان ۴ عنصری  را که نیاکان ما آن را محترم می شمردند یعنی هوا، خاک، آب، آتش که حال آنرا (انرژی) می نامند را بر سر زبان ها انداخت و روش کشاورزی نیاکان ما که برایمان به یادگار گذاشته بودند را زنده نمود.

رودولف اشتاینر فیلسوف، ادیب، پرورشکار، هنرمند، نمایشنامه‌نویس، اندیشمند اجتماعی و نهان‌شناس اتریشی بود. او بنیانگذار آنتروپوزوفی، آموزش والدورف، کشاورزی زیست‌پویا، داروهای آنتروپوزوفی، و ریخت هنری نوین حرکات منظم بدن (Eurythmy) بوده‌ است.

دوران کودکی و تحصیلات

پدر اشتاینر، یوهان اشتاینر(johann steiner)  ( ژوئن ،۲۳، ۱۸۲۹-۱۹۱۰) به عنوان یک شکاربان در خدمت خانواده ی کنت هویوس(Count Hoyos) در شمال اتریش جنوبی بود. وی با فرانزیسکا بلی (Franziska Blie) ( می، ۸ ، ۱۸۳۴-۱۹۱۸) ازدواج کرد.

یوهان اپراتور تلگراف در راه آهن اتریش جنوبی شد. در زمان تولد ردولف او در Kraljevec واقع در منطقه ی  Muraköz در امپراطوری اتریش ( در Donji Kraljevec منطقه ی  Međimurje واقع در شمال کرواسی امروزی) مستقر شده بود. در دو سال اول زندگی رودولف خانواده ی وی دو بار نقل مکان نمودند، بار اول به مودلینگ (Mödling) در نزدیکی وین (Vienna)، و پس از آن از طریق ارتقاء پدرش به رئیس ایستگاه به  Pottschach واقع در رشته کوه های آلپ در شرق اتریش، اشتاینر وارد مدرسه روستا شد. اما پس از عدم توافق میان پدرش و مدیر مدرسه او به طور خلاصه در خانه آموزش دیده بود.

در سال ۱۸۶۹ میلادی هنگامی  که اشتاینر ۸ ساله بود خانواده ی او به روستای Neudörfl نقل مکان نمودند. در اکتبر ۱۸۷۲ اشتاینر از مدرسه ی روستا به Wiener Neustadt رفت. اشتاینر معتقد بود که در طول این زمان و در سن ۱۵ سالگی درک کاملی از مفهوم زمان بدست آورده بود که این موضوع به نظر او پیش شرط روشن بینی معنوی بود. نقل مکان بعدی این خانواده در سال ۱۸۷۹ به  Inzersdorf برای این بود که اشتاینر بتواند به موسسه فناوری وین(Vienna Institute of Technology) برود. جایی که او ریاضیات، فیزیک، شیمی، گیاه شناسی، زیست شناسی، ادبیات و فلسفه را با بورسیه ی تحصیلی موسسه از سال ۱۸۷۹ تا سال ۱۸۸۳ فرا گرفت و در پایان آن زمان او از تحصیل در مدرسه بدون فارغ التحصیلی صرف نظر نمود.

در سال ۱۸۸۲ یکی از اساتید اشتاینر به نام کارل جولیوس(  Karl Julius) به Joseph Kürschner که سردبیر نسخه ی جدید آثار گوته بود پیشنهاد داد که از اشتاینر به عنوان ویرایشگر علوم طبیعی این نسخه استفاده کند، این موضوع فرصت واقعا شگفت آوری برای یک دانشجوی جوان و بدون هیچ گونه اعتبار علمی و یا نشریات قبلی بود. اشتاینر قبل از حضور در موسسه فناوری وین، آثار کانت(Kant)،فیشته(Fichte ) و شلینگ((Schelling را مطالعه کرده بود.

رودلف اشتاينر

بیماری و مرگ

پس از جنگ جهانی اول جناح راست قدرت را در آلمان به دست گرفت. در سال ۱۹۱۹ نظریه پرداز سیاسی جنبش ناسیونال سوسیالیست در آلمان دیتریش اکارت(Dietrich Eckart) با حمله به اشتاینر وی را یک یهودی معرفی نمود.

در سال ۱۹۲۱ آدولف هیتلر اتهامات زیادی از بسیاری جهات به اشتاینر وارد کرد از جمله این که وی یک آلت دست یهودیان است. در حالی که دیگر افراط گرایان ملی در آلمان جنبشی با عنوان “جنگ علیه اشتاینر” راه اندازی نمودند. در همان سال اشتاینر در خصوص خطرات احتمالی در صورت به قدرت رسیدن حزب سوسیالیست ملی هشدار داد.

در سال ۱۹۲۲ سخنرانی او در مونیخ توسط بمب های بد بو مختل شد و لامپ ها خاموش شدند. در حالی که مردم برای حمله به او با عجله به روی صحنه رفتند، اشتاینر با امنیت و آرامش از در پشتی خارج شد. ماموران حفاظت به دلیل این که قادر به تضمین امنیت وی نبودند سخنرانی بعدی وی را لغو نمودند.

در سال ۱۹۲۳ کودتا در مونیخ باعث شد که اشتاینر محل اقامت خود را در برلین ترک کند و گفت که اگر مسئولین کودتا (هیتلر و دیگران) در آلمان به قدرت برسند دیگر برای او ممکن نیست که وارد کشور شود.

از سال ۱۹۲۳ علایم ضعف و بیماری در اشتاینر افزایش یافت. با این وجود او به ایراد سخنرانی و حتی سفر هایش به طور گسترده ای ادامه داد. بخصوص در اواخر این زمان او روزانه دو، سه و حتی چهار سخنرانی برای دوره هایی که به طور همزمان در حال برگذاری بود، داشت. تمرکز بسیاری از این سخنرانی ها بر حوضه های عملی زندگی مانند آموزش و پرورش بود. وی با توجه به این که به طور فزاینده ای بیمار بود آخرین سخنرانی خود را در اواخر ماه سپتامبر در سال ۱۹۲۴ برگذار نمود.

در سال ۱۹۲۴ میلادی گروهی از کشاوزران که در خصوص آینده ی کشاورزی نگران بودند، از اشتاینر درخواست کمک کردند. اشتاینر با ایراد یک سری سخنرانی در خصوص رویکرد زیست محیطی و کشاورزی پایدار که باروری خاک را بدون استفاده از کود های شیمیایی و آفت کش ها افزایش می دهد، پاسخ آن ها را داد. ایده های اشتاینر در خصوص کشاورزی به سرعت گسترش یافت و در سطح بین المللی به آزمایش گذاشته شد. کشاورزی زیست پویا در حال حاضر در آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا تمرین می شود.

اشتاینر مانند دیگر انسانهای موفق قربانی حسادت افرادی سودجو و منفعت طلب شد، تا حدی که مدرسه کشاورزی بیوداینامیک والدورف را به آتش کشیدند.

یکی از جنبه های اصلی کشاورزی زیست پویا این است که مزرعه به عنوان یک کل مانند یک ارگانیسم (organism) دیده می شود. به همین دلیل این مزرعه باید تا حد زیادی سیستمی خود کفا باشد و تولید کود و خوراک دام خود را بر عهده گیرد. بیماری های گیاهی یا بیماری حیوانات به عنوان نشانه ای از مشکلی در کل ارگانیسم قلمداد می شود. اشتاینر همچنین پیشنهاداتی در خصوص زمان بندی فعالیت های کشاورزی مانند کاشت، داشت و برداشت برای استفاده از تاثیر ماه و سیارات بر رشد گیاهان، و استفاده از مواد طبیعی برای خاک، کمپوست و گندم که با روش های خاصی آماده شده اند با هدف تعامل با موجودات غیر فیزیکی و نیروهای عنصری، ارایه نمود. او شنوندگان خود را تشویق به بررسی پیشنهادات خود از لحاظ تجربی نمود، در حالی که خود او هنوز این کار را انجام نداده بود!

اشتاینر کار بر روی زندگی نامه ی خود را تا ماه های آخر عمرش ادامه داد و در ۳۰ مارس ۱۹۲۵ درگذشت.

منبع: سرس پارسی

همچنین ببینید

محصولات تراریخته

محصولات تراریخته به علف‌کش‌ها و آفات مقاومت دارند

مقاومت به علف‌کش و آفات دو صفتی هستند که در محصولات تراریخته وجود دارد و …

نشان ملی محصولات ارگانیک

نشان ملی محصول ارگانیک صرفا توسط سازمان ملی استاندارد ایران اعطا می گردد.

نشان ملی محصول ارگانیک صرفا توسط سازمان ملی استاندارد ایران اعطا می گردد.  سازمان ملی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
30 + 25 =