پنج شنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
مرغ سبز

مرغ سبز چیست و چه ویژگیهایی دارد؟

«مرغ سبز»، مرغ بدون آنتی بیوتیک است یعنی به آن هیچیک از انواع داروهای آنتی‌بیوتیک داده نشده است.

این مرغ‌ها در طول دوره پرورش، ۳ بار به‌وسیله سازمان دامپزشکی کشور آزمایش می‌شوند و اگر نتایج آزمایش‌ها نشان دهد در هر ۳ نوبت بدنشان فاقد داروهای نامبرده بوده، مجوز عرضه به عنوان مرغ سبز را دریافت خواهند کرد.

در حال حاضر برخی از مرغداریهای ایران در حال تولید و پرورش مرغ‌های سبز و عرضه آنها هستند.

دلیل گران‌تر بودن مرغ سبز نسبت به مرغ معمولی چیست؟

قیمت بالاتر مرغ‌های سبز نسبت به مرغ‌های معمولی به دو دلیل است:

اول اینکه مدیریت پرورش این مرغ‌ها حساس و دقیق است زیرا باید ظرف مدت ۴۵ روزی که قرار است پرورش یابند، به هیچ وجه بیمار نشوند و مرغداران مجبور به استفاده از آنتی بیوتیک برای درمان آنها نباشند.

دلیل دوم، تولید و تقاضای نسبتا کم برای مصرف این مرغ‌هاست. شاید در آینده‌ای نه‌چندان دور، با افزایش استقبال از مرغ‌های سبز، قیمت آنها پایین‌تر بیاید.

مزایای مرغ سبز

متاسفانه بسیاری از مرغداری‌هایی که مرغ معمولی پرورش می‌دهند، هنگام پرورش مرغ‌هایشان دوره منع مصرف بعد از تجویز دارو را در مورد استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها رعایت نمی‌کنند و گاهی تا روزهای آخر هم به مرغ‌ها دارو می‌دهند. این دارو از طریق مصرف مرغ‌ها، وارد بدن مصرف کننده می‌شود و مقاومت دارویی در بدن ایجاد می‌کند.

با ایجاد مقاومت دارویی به آنتی بیوتیک‌ها، ممکن است بدن هنگام مواجهه با بیماری‌ها، دیگر به آنتی بیوتیک‌های ساده جواب ندهد و فرد مجبور به استفاده از داروهایی قوی‌تر و با قیمتی گران‌تر شود.

هرچه میزان مصرف آنتی بیوتیک‌های قوی‌تر افزایش یابد، امکان آسیب و بروز عوارض دارویی هم بیشتر خواهد شد.

نکته دیگر، حساسیت عده‌ای از افراد به برخی از انواع آنتی‌بیوتیک‌ها مانند پنی سیلین است بنابراین مصرف مرغ‌های معمولی می تواند برای این افراد، حساسیت‌های شدیدی در پی داشته باشد.

ضمن اینکه در برخی از مرغداری‌ها از آنتی بیوتیک‌های غیرمجاز که از راه های قاچاق تهیه می‌شوند، استفاده می‌شود. برخی از این آنتی بیوتیک‌های غیرمجاز حتی می‌توانند باعث متوقف شدن فعالیت مغزاستخوان شوند و کم خونی‌های کشنده ایجاد کنند.

حتی برخی متخصصان معتقدند چنین داروهایی می‌توانند باعث افزایش احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها هم بشوند.

به دلیل همین طیف وسیع مشکلاتی که برخی از مرغ‌های معمولی می‌توانند به وجود بیاورند، توصیه برخی متخصصان تغذیه به مصرف و استقبال بیشتر از مرغ‌های سبز بدون آنتی بیوتیک است.

در پایان یادآوری می‌شود که مرغ سبز با مرغ ارگانیک تفاوت دارد.

مرغ ارگانیک به مرغی گفته می‌شود که در پرورش آن علاوه بر عدم مصرف آنتی‌بیوتیک، از هیچ نوع ماده غیرطبیعی، شیمیایی و افزودنی‌های مختلف برای تغذیه و رشد استفاده نشود.

در حال حاضر مرغداری‌های ایران به توانایی تولید مرغ‌های ارگانیک نرسیده‌اند.

بنابراین درحال حاضر ما در ایران مرغی به نام «مرغ ارگانیک» نداریم.

* منابع: وبسایت سلامت ایران (پایگاه اطلاع‌رسانی هفته‌نامه سلامت)، مجله پزشکی دکتر سلام

همچنین ببینید

بوم شناسی گیاهان زراعی

بوم‌شناسی گیاهان زراعی: تولید و مدیریت نظام‌های کشاورزی

مؤلفان: دی.‌ج. کانر، کنت‌جی. کاسمن، آر.اس. لومیس ناشر: دانشگاه فردوسی مشهد مترجمان: سارا بخشائی، علی تبرائی، علیرضا کوچکی، فرزین عبداللهی، لیلا جعفری ویراستار: بهنام کامکار …

اگرواکولوژی

اگرواکولوژی

مؤلف: استیون گلیسمن ناشر: دانشگاه فردوسی مشهد مترجمان: علیرضا کوچکی، پرویز رضوانی، علیرضا بهشتی، مهدی نصیری‌محلاتی زبان: فارسی رده‌بندی دیویی: ۶۳۰٫۲۷۴۵ سال چاپ: ۱۳۹۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
6 + 16 =