جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کنیا مصرف کیسه پلاستیکی را ممنوع کرد

روزنامه ایندپندنت انگلیس روز دوشنبه از نایروبی گزارش داد که دولت کنیا از امروز استفاده از کیسه های پلاستیکی را در این کشور ممنوع و برای قانون شکنان نیز مجازات سختی تعیین کرده است. به گزارش زیست آنلاین، دولت کنیا  با پیوستن به تحریم کنندگان کیسه های پلاستکی در جهان، با تعیین یک قانون ملی، واردات و استفاده از هر گونه کیسه‌ پلاستیکی را در این کشور ممنوع و برای ناقضین آن اعم از تولید کننده و واردکننده جریمه معادل ۴۰هزار دلار آمریکا و ۴ سال زندان تعیین کرد.

پیس از این ۴۰ کشور دیگر همچون آفریقای جنوبی، چین، تایوان، مقدونیه، موریتانی، تانزانیا،آمریکا، روآندا، کانادا، بنگلادش، هند، ایتالیا، آلمان، کامرون، گینه بیسائو، مالی، اوگاندا، اتیوپی، مالاوی، انگلیس و مکزیک استفاده از این کیسه‌ها را بکلی ممنوع کرده‌بودند.

در ایران روز ۲۱ تیرماه به عنوان ‘روز خرید بدون کیسه نایلونی’ با شعار ‘امروز یک کیسه پلاستیکی کمتر’ نامگذاری شده است.

اگرچه براساس این گزارش، محدودیت و یا تحریم کشورهای دیگر به سختی و شدت قانونی که امروز در کنیا به اجرا در آمده است، نیست، اما دولت کنیا زمان کافی نیز برای جبران خسارت یا جابه‌جایی موارد استفاده، ممانعت از تولید مجدد یا وارد کردن کیسه‌های مشخص کرده است.

حبیب الهابر، کارشناس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد در کنیا در این خصوص گفت که فقط در سال ۲۰۰۴، حدود ۱۰۰ میلیون کیسه پلاستیکی در سوپرمارکت‌های کنیا توزیع شده است.

وی با اعلام اینکه سالانه ۸ میلیون تن کیسه پلاستیکی در اقیانوس ریخته می‌شود، اظهار داشت که تا سال ۲۰۵۰، در اقیانوس‌ها، پلاستیک بیشتر از ماهی خواهد بود.

این کارشناس آفریقایی با اعلام اینکه چرخه نابودی کیسه های پلاستیکی در محیط زیست ۵۰۰ تا هزار سال است، وجود این کیسه ها در دریاها را موجب نابودی نهنگ؛ لاک پشت، دلفین و حتی پرندگان دریایی دانست و تاکید کرد که ضرر های این محصول صنعتی با از بین بردن احشام متوجه انسان نیز شده است.

براساس این گزارش، اگرچه ضابطین قضایی کنیا از امروز در پی متخلفین و ناقضین این قانون خواهند بود، اما جودی واکونگو، وزیر محیط زیست این کشور با اعلام اینکه اجرای کامل این قانون ۱۰ سال طول خواهد کشید گفت که این قانون در مرحله نخست متوجه تولیدکنندگان و واردکنندگان و سپس مصرف کنندگان آن می شود.

با این وجود ساموئل موتوندا، سخنگوی اتحادیه تولید کنندگان کنیا نیز امروز گفت که با تعطیلی ۱۷۶ کارخانه تولید کیسه های پلاستیکی در این کشور به عنوان صادرکننده این محصول به کشورهای منطقه، بیش از ۶۰ هزار نیروی شاغل در آنها بیکار می شوند.

وی زنان فروشنده سبزیجات را نیز از متاثرین این قانون داست و گفت: با این وجود بسیاری از فروشگاه های زنجیره ای کنیا از هفته قبل کیسه های پارچه ای را جایگزین این کیسه های پلاستیکی کردند.

ارائه کیسه‌های پلاستیکی یک بار مصرف توسط فروشگاه‌ها در بسیاری از کشورها انجام می‌شود.

این کیسه‌ها که از ماده‌ای به نام پلی اتیلن فشرده تولید می‌شوند مشکلاتی از قبیل استفاده از منابع تجدید ناپذیر و مشکلات زیست‌محیطی ایجاد می‌کنند.

یک خودرو می‌تواند حدود ۱۱ متر با نفتی که برای تولید یک کیسه پلاستیکی مصرف می‌شود، حرکت کند.

” منبع: زیست آنلاین “

همچنین ببینید

محصولات تراریخته

محصولات تراریخته به علف‌کش‌ها و آفات مقاومت دارند

مقاومت به علف‌کش و آفات دو صفتی هستند که در محصولات تراریخته وجود دارد و …

نشان ملی محصولات ارگانیک

نشان ملی محصول ارگانیک صرفا توسط سازمان ملی استاندارد ایران اعطا می گردد.

نشان ملی محصول ارگانیک صرفا توسط سازمان ملی استاندارد ایران اعطا می گردد.  سازمان ملی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
5 + 30 =