سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
نشان حلال
نشان حلال

اعطای نشان “حلال” به هتل ها و رستوران

رییس انجمن ارگانیک ایران از انعقاد قرارداد با موسسه جهانی حلال خبر داد و گفت: از این پس هتل ها و رستوران های متقاضی می توانند برای عرضه غذای سالم، برند «حلال» دریافت کنند. به گزارش  ایرنا، «سیدرضا نورانی» امروز در گفت و گو با  ایرنا افزود: انجمن ارگانیک ایران با موسسه جهانی حلال برای حفظ سلامت جامعه و محیط زیست تفاهمنامه همکاری دارد تا به این ترتیب مخاطرات غذایی مردم در رستوران ها و هتل ها کاهش یابد.

به گفته وی، موسسه جهانی حلال مورد تایید و صلاحیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد است. به گفته وی، سازمان گردشگری حلال با زیر پوشش قرار دادن رستوران ها و هتل ها می کوشد غذای سالم و ارگانیک به دست گردشگران داخلی و خارجی از کشورهایی برسد که با ایران مراوده گردشگری دارند.

 نورانی افزود: به طور حتم اقدام های اخیر به اصلاح زیرساخت های گردشگری و تامین امنیت غذایی سلامت محور برای گردشگران داخلی و خارجی منجر می شود. وی گفت: هتل ها و رستوران هایی که برند حلال دریافت می کنند مشتریان خاص خود را نیز خواهند داشت اما قیمت ها برای مشتریان تفاوت چندانی نمی کند. وی یاد آور شد: اکنون نیز بخش عمده این رستوران ها و هتل ها قیمت های خود را بر مبنای عرضه غذای درجه محاسبه کرده اند و بر همین اساس از مشتریان وجه دریافت می کنند.

ساخت آزمایشگاه مجهزی در جزیره کیش برای عرضه برند حلال

رییس انجمن ارگانیک ایران گفت: بحث غذای حلال فقط به گوشت مصرفی با ذبح اسلامی محدود نیست؛ بلکه فراتر از این موضوع، شامل همه نوع غذا و خدمات بهداشتی می شود.

نورانی با تاکید بر اینکه در برند حلال انواع غذا و لوازم بهداشتی باید عاری از آلاینده و فلزات سنگین باشند گفت: رستوران ها و هتل هایی که برند حلال دریافت می کنند، باید به طور حتم غذایی سالم و ارگانیک عرضه کنند. وی گفت: البته انجمن ارگانیک ایران نیز در کنار عرضه غذای حلال، برای عرضه محصولات ارگانیک تلاش می کند که بخشی از همان برنامه غذای حلال به شمار می رود.

به گفته رئیس انجمن ارگانیک ایران، هتل ها و رستوران ها براساس طبقه بندی رنگ سبز (محصولات ارگانیک)، نارنجی (طبیعی) و سفید (غذای سالم) گواهینامه دریافت می کنند و همه رستوران ها و هتل های دارای برند حلال می توانند دارای میز سفید، سبز و نارنجی برای محصولات سالم، ارگانیک و طبیعی باشند.
وی با اشاره به این که در برند حلال محصولات غذایی و بهداشتی (شامپو و صابون و ….) مورد آزمایش دقیق قرار می گیرند، افزود: اکنون مقدمات ساخت آزمایشگاه مجهزی در جزیره کیش برای عرضه برند حلال فراهم شده است که باید مورد حمایت های ملی قرار گیرد.

نورانی اضافه کرد: رستوران ها و هتل های دارای برند حلال تحت نظارت مستمر بازرسان دستگاه ها و سازمان های نظارتی قرار می گیرند تا پس از این غذای بی کیفیت یا نامرغوب بدست مردم نرسد.

به گزارش ایرنا، موسسه جهانی حلال در سال ۲۰۰۷ به منظور گسترش فرهنگ حلال تاسیس شد و پس از تصویب استاندارد غذای حلال توسط سازمان همکاری های اسلامی در سال ۲۰۱۰ فعالیت های خود را به بخش های جدیدی از تبیین «علم حلال»، «مقررات حلال» و «اخلاق حرفه ای حلال» توسعه بخشید.

موسسه جهانی حلال وابسته به مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی سازمان همکاری های اسلامی است که فعالیت های خود را در زمینه «فرهنگ سازی حلال»، «استانداردسازی حلال»، «قانونگذاری حلال»، «ساختار سازی حلال» و «تجاری سازی حلال» در بخش های غذایی، دارویی، آرایشی- بهداشتی، پوشاک و خدمات حلال برنامه ریزی کرده است.

براساس آمارها ارزش سالیانه بازار غذای حلال جهان چهار تریلیون دلار برآورد می شود که این میزان، در حال افزایش است. جمعیت ۲ میلیارد نفری مسلمانان در بیش از یکصد کشور زندگی می کنند اما بیش از ۸۰ درصد محصولات حلال در کشورهای غیرمسلمان تولید می شود.

مالزی و ترکیه از کشورهای پیشرو اسلامی در تولید محصولات با نشان تجاری «حلال» به شمار می روند.

همچنین ببینید

محصولات تراریخته

محصولات تراریخته به علف‌کش‌ها و آفات مقاومت دارند

مقاومت به علف‌کش و آفات دو صفتی هستند که در محصولات تراریخته وجود دارد و …

نشان ملی محصولات ارگانیک

نشان ملی محصول ارگانیک صرفا توسط سازمان ملی استاندارد ایران اعطا می گردد.

نشان ملی محصول ارگانیک صرفا توسط سازمان ملی استاندارد ایران اعطا می گردد.  سازمان ملی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
2 + 25 =