پنج شنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
محصولات تراریخته
محصولات تراریخته

مخالفت با تراریخته‌ها سیاسی نیست

واکنش تند کارشناسان به اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور

آقای رئیس! مخالفت با تراریخته‌ها سیاسی نیست

تراریخته‌ها یا همان دستکاری شده‌های ژنتیک از آن دسته محصولاتی هستند که منتقدان بسیاری دارند؛ با این حال شنبه شب گذشته عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در نخستین گفت و گوی تلویزیونی خود عنوان کرد: هیچ مخالفتی با محصولات تراریخته ندارد.

قدس آنلاین- تراریخته‌ها یا همان دستکاری شده‌های ژنتیک از آن دسته محصولاتی هستند که منتقدان بسیاری دارند؛ با این حال شنبه شب گذشته عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در نخستین گفت و گوی تلویزیونی خود عنوان کرد: هیچ مخالفتی با محصولات تراریخته ندارد. وی مخالفان این محصولات را متهم کرد که هیچ دلیل علمی و منطقی ندارند و تنها شعار می‌دهند. اظهاراتی که سبب نگرانی بسیاری از پژوهشگران برای سلامت مردم شد.

• نباید عجله کنیم

یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در همین خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: مسئله تراریخته‌ها به این سادگی که فکر می‌کنید نیست. وقتی ۳۸ کشور پیشرفته اروپایی این محصولات را منع می‌کنند، حتماً مواردی را می‌دانند که ما هنوز به آن‌ها نرسیده‌ایم. فرانسه، نروژ، هلند، یونان، روسیه، سوئیس، ایتالیا، دانمارک، اتریش، آلمان و بسیاری دیگر از کشورها محصولات تراریخته را کشت و تولید نمی‌کنند.

دکتر سید مهدی سیدی با اشاره به اینکه برخی از این کشورها مانند بلژیک که خود تولید کننده این محصولات هستند، تولید و مصرف این محصول را منع کرده‌اند؛ توضیح می‌دهد: حالا ما که نه دستگاه سنجش درستی داریم و نه ارزیابی کاملی انجام می‌دهیم، پس از گذشت بیش از ۲۰ سال از تولید این محصولات اعلام می‌کنیم که با تولید و مصرف آن در کشور مشکلی نداریم.

عضو گروه پژوهش فرهنگستان علوم پزشکی تأکید می‌کند: تاکنون آزمایشاتی اطمینان بخش برای استفاده از این محصولات، انجام نشده است. بنابراین نباید با عجله وارد تولید این محصولات شویم. اگر

ثابت شود این گیاهان سالم هستند تولید شوند، اما باید بدانیم وقتی گیاه تراریخته را کشت می‌کنیم خاک، آب و هوا در معرض آن قرار می‌گیرد و بر روی محیط زیست اثر می‌گذارند.

• نتیجه تحقیقات‌ را ارائه کنید

یک متخصص بیوتکنولوژی پزشکی هم در این زمینه به خبرنگار ما می‌گوید: مطرح کردن این مسئله از سوی رئیس سازمان محیط زیست بار معنایی متفاوتی نسبت به یک کارشناس دارد. مسئله این است که آیا نظر استادان دانشگاه که متخصص و فوق تخصص در این رشته هستند، می‌تواند کارشناسی نباشد؟ نظرات این دانشمندان مبتنی بر اسناد و مدارک و شواهد و مقالات علمی است، اما ایشان چقدر در این مورد کار کرده‌اند؟ از ایشان درخواست می‌کنیم نتیجه تحقیقات و مقالاتی که در این زمینه داشته‌اند را برای توجیه منتقدان و افکار عمومی ارائه کنند.

دکتر علی کرمی اضافه می‌کند: ده‌ها و صدها مقاله، کتاب و کمپین مخالفت بین‌المللی نشان می‌دهد که ابهاماتی در مصرف محصولات تراریخته برای انسان، دام و محیط زیست وجود دارد. علاوه بر آن تردیدی نداریم که کشورهای اروپایی و غربی در حوزه فناوری زیستی و تراریخته بسیار از ما جلوتر هستند. پس اگر این را قبول داریم، باید بدانیم که بیش از ۳۸ کشور اروپایی اجازه کشت محصولات تراریخته را در خاک خودشان نمی‌دهند.

این فوق تخصص مهندسی ژنتیک در ادامه می‌گوید: اگر گفته‌های آقای کلانتری مبنی بر سلامت این محصولات صحیح است، پس چرا این کشورها اجازه کشت آن را ندارند؟ هر چند اجازه واردات را با چند شرط خاص مانند تضمین کیفیت و لیبل گذاری دارند. آن‌ها بر این باورند مشتری بر اساس هزینه و آگاهی، حق انتخاب استفاده از محصول وجود دارد اما در ایران به مردم حق انتخاب داده نمی‌شود.

• مردم باید بدانند

وقتی می‌شنوم که می‌گویند حرف‌های منتقدان کارشناسی نیست، دلم آتش می‌گیرد. کارشناسی که روزی بیش از ۱۵ مقاله و کتاب مطالعه می‌کند، پیگیر آخرین اخبار علمی و پزشکی دنیاست، حرف غیر علمی می‌زند؟  کرمی به مستندی علمی که از پنج روز پیش با هدف پرداختن به ابعاد مختلف تراریخته در جهان تهیه و در حال پخش شدن است، اشاره کرده و توضیح می‌دهد: این مستندساز با دانشمندان

برجسته دنیا در مورد تراریخته‌ها به گفت‌وگو نشسته و دلایل و نتایج تحقیقات آن‌ها را به تصویر می‌کشد. مستندی که ۹ قسمت است. از صدا و سیما می‌خواهیم که شبکه مستند و شبکه ملی، این برنامه‌ها را دوبله کرده و در اختیار مردم قرار دهند. مردم باید بدانند که آلرژی، عوارض کبدی، سندروم روده ملتهب و… همه از آسیب‌های این محصولات است. طیف بیماری‌ها عوض شده و سیر بالارونده بیماری‌های خطرناک مزمن صعودی شده است. البته این آفت‌ها تنها مربوط به تراریخته‌ها نیست و مواد شیمیایی و سموم کشاورزی هم آسیب‌های زیادی بر سلامت داشته‌اند.

وی می‌گوید: وقتی می‌شنوم که می‌گویند حرف‌های منتقدان کارشناسی نیست، دلم آتش می‌گیرد. کارشناسی که روزی بیش از ۱۵ مقاله و کتاب مطالعه می‌کند، پیگیر آخرین اخبار علمی و پزشکی دنیاست، حرف غیر علمی می‌زند؟ اسناد علمی، واقعیت‌های علمی، اسناد، مدارک و آزمایشات را انکار می‌کنید؟

• یکی از علل سرطان، تراریخته‌ها هستند

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: شرکت مونسانتو بزرگ‌ترین شرکت تولید کننده بذر بویژه ذرت و آفت‌کش‌های تراریخته است. یکی از پژوهشگران این شرکت در آخرین تحقیق خود اعلام کرده است: موش‌هایی که ذرت تراریخته خورده‌اند در مقایسه با موش هایی که تراریخته نخورده‌اند، سلول‌های ایمنی‌شان دچار اختلال بیشتری شده است. این فاجعه است. اگر فردی این مشکل یعنی سندروم نقص ایمنی برایش پیش بیاید، در معرض تمام تهدیدات و بیماری‌ها است.

این متخصص بیوتکنولوژی پزشکی در پایان می‌گوید: بحث‌های ما کاملاً علمی، مبتنی بر شواهد علمی، آزمایشات، تجربیات صدها دانشمند کره زمین است. ما ۱۰۰درصد نمی‌توانیم بگوییم این محصولات سرطان‌زا هستند، اما می‌توانیم بگوییم یکی از علل سرطان، محصولات غذایی تراریخته‌ها هستند. مانند اصلی که می‌گوید مصرف نمک، روغن و شکر باعث افزایش کلسترول است. اما ژنتیک هر فرد متفاوت است و ممکن است فردی با مصرف آن‌ها کلسترول بالایی نگیرد، اما همه آن را قبول کرده‌اند.

• نظر کمیته ایمنی زیستی سازمان محیط زیست چیست؟

دبیر انجمن زیست فناوری سلامت ایران با ابراز تأسف از صحبت‌های دکتر کلانتری، به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به خبرنگار ما می‌گوید: ایشان عنوان کرده‌اند که صحبت‌های منتقدان تراریخته‌ها علمی نیست، در صورتی که تمام مواردی که در یک سال و نیم گذشته برای نقد تراریخته‌ها به آن استناد کرده‌ایم، همه از منابع غربی، ژورنال‌ها و نتایج تحقیقات ۲۰سال پیش خود آمریکایی‌ها و غربی‌ها بوده است.

دکتر علی متولی‌زاده اردکانی می‌افزاید: به ایشان پیشنهاد می‌کنم حداقل با کمیته ایمنی زیستی سازمان محیط زیست که از دیدگاه تخصصی در زمان خانم دکتر ابتکار به این مسئله می‌پرداخت ارتباط داشته و نظرات و نتایج تحقیقات آن‌ها را جویا شوند.

این دکترای ژنتیک بیان می‌کند: همه تحقیقات نشان می‌دهد که هم اکنون در دنیا حرکت بزرگی بر ضد تراریخته وجود دارد. تنها ایرانی‌ها نیستند که تمایل استفاده از این محصولات را ندارند، بلکه بیش از ۶۰ میلیون نفر در سراسر دنیا، ضد تراریخته تظاهرات کرده و یا نارضایتی شان را اعلام کرده‌اند.

وی در ادامه می‌افزاید: پرسش این است که اگر این نقدها علمی نیست، چرا خود غربی‌ها هم با آن مخالفت می‌کنند؟ چرا در هر فروشگاهی قسمت‌هایی به نام غذاهای ارگانیک وجود دارد؟ اگر مسئله علمی نیست، چرا مردم غرب به دنبال استفاده از محصولات غیرتراریخته هستند؟

دبیر انجمن زیست فناوری سلامت ایران می‌گوید: ما بر این باور هستیم که حتی خود غربی‌ها به این باور رسیده‌اند که این محصولات می‌تواند مشکل‌زا باشد. به همین دلیل است که کشورهای زیادی واردات، کشت و مصرف آن را ممنوع اعلام کرده‌اند. حتی کشورهای مهم در منطقه خاورمیانه مانند عربستان، ترکیه و رژیم صهیونیستی نیز این محصولات را ممنوع کرده‌اند، اما رئیس محیط زیست کشور ما اعلام می‌کند با این محصولات مشکلی ندارد. باید از ایشان پرسید که با توجه به رشته تخصصی ایشان که کشاورزی است، آیا از دیدگاه تخصصی در رتبه‌ای قرار دارند که در حوزه زیست فناوری و سلامت هم اظهار نظر کنند یا بر اساس گزارش‌هایی که به ایشان اعلام شده، سخنان و نظراتی ایراد می‌کنند؟

متولی‌زاده در پایان تأکید می‌کند: ما منتقدان استفاده از این محصولات، حاضر هستیم با ایشان جلساتی داشته باشیم و با مستندات ایشان را توجیه کنیم که چرا از نظر علمی جهان به طرف مصرف نکردن تراریخته‌ها و جایگزین کردن آن با محصولات ارگانیک است.

” منبع: روزنامه قدس “

همچنین ببینید

محصولات تراریخته

محصولات تراریخته به علف‌کش‌ها و آفات مقاومت دارند

مقاومت به علف‌کش و آفات دو صفتی هستند که در محصولات تراریخته وجود دارد و …

نشان ملی محصولات ارگانیک

نشان ملی محصول ارگانیک صرفا توسط سازمان ملی استاندارد ایران اعطا می گردد.

نشان ملی محصول ارگانیک صرفا توسط سازمان ملی استاندارد ایران اعطا می گردد.  سازمان ملی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
24 + 15 =