جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
محصولات تراریخته

مطالعات آزمایشگاهی سرطان‌زا بودن محصولات تراریخته را اثبات کرد

نتیجه مطالعات چندین ساله یک بیولوژیست فرانسوی سرطان‌زا بودن محصولات تراریخته و سم رانداپ را اثبات کرد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از اوائو، آقای اریک‌سرانیلی بیولوژیست مولکولی در فرانسه چند سال پیش تحقیقاتی را در زمینه محصولات تراریخته (دستکاری شده ژنتیکی) انجام داد و در نوامبر ۲۰۱۲ مقاله ایشان تحت عنوان «غذا و سموم شیمیایی» منتشر شد.  این مقاله واکنش بسیاری را برانگیخت.

مطالعات دو ساله این دانشمند فرانسوی نشان داد که تومورهای سرطانی در موش‌های صحرایی که محصولات تراریخته استفاده کرده بودند به شدت رشد کرده و نتیجه گرفتند که محصولات تراریخته باعث ایجاد سرطان در موش شده و امکان دارد بر جامعه انسانی هم بسیار خطرناک باشد.

سرانیلی صدها مقاله منتشر کرده است که بخش زیادی از اینها در حوزه مهندسی ژنتیک است و تقریبا همه این مطالعات روی خطر محصولات تراریخته و نیز علف‌کش شیمیایی رانداپ بر روی انسان متمرکز شده است.

در مقاله‌ای با عنوان «سموم پایدار و علف‌کش رانداپ و ارتباط آن با ذرت تراریخته» انتقادات زیادی را برانگیخت. این مقاله باعث شد که کشور کنیا همان سال مصرف محصولات تراریخته را در این کشور ممنوع کند، یک سال بعد به دلیل انتقادات بسیاری که انجام شد عنوان «غذا و سموم شیمیایی» از این مقاله حذف شد.

تایید محصولات تراریخته با استناد به آزمایشاتی که انجام نشده است.

یک روزنامه‌نگار مطالعات این بیولوژیست فرانسوی را یک فریب علمی خواند و در پاسخ  آقای سرانیلی و تیم همراه دادخواستی به دادگاه ارائه کردند که نتیجه آن پس از سه سال به نفع آنها تمام شد.

انتقاداتی که به این بیولوژیست فرانسوی وارد می‌شد بیشتر در زمینه روش مطالعه و مدت زمان آن بود به ویژه مطرح می‌کردند که نمونه‌ها بسیار گسترده و بزرگ نبوده است.

در ژوئن سال ۲۰۱۴ آقای سرانیلی نتیجه مطالعاتش را در ژورنال اروپایی علوم محیطی منتشر کرد. آقای سرانیلی و تیم همراه می‌خواهند اطلاعاتشان را در اختیار مخاطبان رادیو و تلویزیونی هم قرار دهند. آنها به دنبال این هستند که از نتایج مطالعاتشان جامعه انسانی بهره‌مند شوند.

منبع: خبرگزاری فارس

همچنین ببینید

بازی با جان مردم با اجازه ورود محصولات تراریخته

بازی با جان مردم با اجازه ورود محصولات تراریخته

صدرالدین نیاورانی عضو هیئت مدیره انجمن ارگانیک ایران: بازی با جان مردم با اجازه ورود …

محصولات تراریخته

محصولات تراریخته به علف‌کش‌ها و آفات مقاومت دارند

مقاومت به علف‌کش و آفات دو صفتی هستند که در محصولات تراریخته وجود دارد و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
19 + 5 =