سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

معرفی کتاب: بهار خاموش

بهار خاموش (به انگلیسی: Silent Spring)، کتابی‌است که زیست‌شناس آمریکایی، راشل کارسون آن را نوشت و اولین بار در سپتامبر ۱۹۶۲ در ایالات متحده آمریکا منتشر شد.

بهار خاموش برنده ۸ جایزه معروف و پرفروش‏ترین کتاب تاریخ سازی است که دنیا را در مورد آلودگی‏های کره زمین به تکان واداشته است. هیچ کابوس علمی-تخیلی نمی‏تواند با این نیروی مخرب نامرئی که در کتاب حاضر تصویر می‏شود و زندگی را در دنیا عوض می‏کند، برابری کند. بهار خاموش حمله‏ ای است کوبنده بر بی ‏احتیاطی‎ها، آزمندی‏ ها و عدم مسوولیت‏ های انسانی. هر کس بخواهد کشورش در زمانه نه چندان دور سنگ قبر دنیا نشود، باید این کتاب را مطالعه کند. اکنون زمانه آن فرارسیده که مردم از تغییرات سریعی که در محیط زیست صورت می‏گیرد آگاهی یابند و همگی در جنگی که ممکن است سیمای زندگی را در کره زمین دگرگون کند شرکت جویند. بهار خاموش گفتاری است درباره آلاینده‏ های ساخته دست بشر که حیات روی زمین را تهدید به نابودی می‏کنند.

بهار خاموش خیلی بیشتر از یک رساله ضد مواد آفت‌کش است، بلکه این کتاب در واقع یک دیدگاه انتقادی در برابر علوم تقلیل ‏دهنده و مکانیکی و کنترل علمی و تکنولوژیکی بر طبیعت است. بهار خاموش دعوت کارسون به تواضع و فروتنی در برابر طبیعت و گزینش‌های بنیادی است که انسان باید برای نرسیدن به بهاری خاموش داشته باشد. کارسون در آخرین پاراگراف کتاب بهار خاموش می‏نویسد: «از عبارت کنترل طبیعت بوی تفاخر و خودخواهی به مشام می‌رسد و زاییده فلسفه و زیست‏شناسی عصر حجری است که گمان می‌کرد وجود طبیعت فقط به خاطر راحتی و آسایش انسان است. برای ما بداقبالی نگران کننده‏ ای است که علمی چنین ابتدایی، به مخوف‏ترین سلاح‏ها مجهز شده باشد و آنها را نه تنها بر علیه حشرات، بلکه علیه تمامی زمین به کار گرفته است.»

این کتاب به راه اندازی جنبش محیط زیستی در سراسر جهان و بخصوص جهان غرب کمک کرد. وقتی که بهار خاموش منتشر شد، راشل کارسون برای نوشته‌هایش در تاریخ طبیعی، شناخته شده بود اما هنوز خود را به عنوان ناقد اجتماعی نشناسانده بود. این کتاب یک موفقیت به حساب می‌آید و باعث آگاهی مردم جهان از مسائل عمومی مرتبط با سموم دفع آفات و آلودگی محیط زیست شد. بهار خاموش کاربردی اساسی در ممنوعیت سم د.د.ت در ایالات متحده در سال ۱۹۷۲ داشته است.

این کتاب موجب بازنگری اساسی در جایگاه علم در زندگی انسان شد. خانم کارسون در این کتاب، بکارگیری زیاد آفت‌کش‌ها و دیگر مواد شیمیایی مصنوعی برای تولید غذا را یک خطر جدی برای بشر و نهایتاً بقای همه جانداران زمین دانسته‌است. همین مسئله باعث شد که صنایع شیمیایی و وزارت کشاورزی آمریکا، دست‌دردست هم، تهاجمی گسترده را علیه او سازمان بدهند به نحوی که نزدیک به ۲۵۰۰۰۰ دلار برای بی‌اعتبار کردن تحقیقات او در این کتاب و خراب کردن شخصیت او هزینه کردند و جنسیت او را به عامل مهمی در مبارزات خود علیه کتاب تبدیل کردند و او را «پیردختری عصبی و احساساتی» نامیدند که «از گربه‌ها نگهداری می‌کند» و «از علم ژنتیک حالش به هم می‌خورد».

فهرست مطالب

۱- داستانی برای فردا ۲- جبربقا ۳- اکسیرهای مرگ ۴-آبهای سطحی و دریاهای زیرزمینی۵- فلمروهای هاک ۶- پوشش سبز زمین ۷- تخریب بی مورد۸- و هیچ پرنده ای نمی خواند۹- رودخانه های مرگ۱۰- با چشم بسته از آسمان۱۱- فراتر از تخیل بورژیا۱۲- بهای انسانی ۱۳- از روزنه ای تنگ ۱۴- یکی از چهار۱۵- ضد حمله طبیعت ۱۶غرش سقوط بهمن ۱۷- جاده ای دیگر

این اثر توسط انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد و با تلاش عبدالحسین وهاب زاده و همکاران به فارسی ترجمه شده است.

همچنین ببینید

نشست هم اندیشی تولیدکنندگان، واردکنندگان، عرضه کنندگان و شرکت های بازرسی

نشست هم اندیشی تولیدکنندگان، واردکنندگان،عرضه کنندگان و شرکت های بازرسی در حیطه ارگانیک با موضوع “بررسی …

بوم شناسی گیاهان زراعی

بوم‌شناسی گیاهان زراعی: تولید و مدیریت نظام‌های کشاورزی

مؤلفان: دی.‌ج. کانر، کنت‌جی. کاسمن، آر.اس. لومیس ناشر: دانشگاه فردوسی مشهد مترجمان: سارا بخشائی، علی تبرائی، علیرضا کوچکی، فرزین عبداللهی، لیلا جعفری ویراستار: بهنام کامکار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
21 + 10 =