پنج شنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

کمتر از پنج درصد عسل تولیدی کشور، ارگانیک است

رئیس هیئت مدیره انجمن ارگانیک ایران، با بیان اینکه ایران رتبه ۴۳را در تولید محصولات ارگانیک دارد، گفت: کمتر از پنج درصد عسل تولیدی کشور، ارگانیک است. سیدرضا نورانی در باره تولید عسل ارگانیک در کشور با بیان اینکه مسیر پروازی زنبور عسل حدود ۵کیلومتر است اظهار داشت: کسانی که در زمینه تولید عسل ارگانیک کار می کنند باید کندوی آنان در جایی قرار داشته باشد که در آنجا از  هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده نشده باشد. همچنین در فاصله ۵تا ۶کیلومتری از این مکان، مواد شیمیایی که زنبور بتواند به آن دسترسی پیدا کند وجود نداشته با شد.

نورانی با بیان اینکه در حال حاضر در کشور ما کمتر از ۵درصد عسل ارگانیک تولید می شود خاطرنشان کرد: متأسفانه هنوز تولید عسل ارگانیک جز اولویت ها و برنامه های رسمی دولت نیست.

به  گفته رئیس هیئت مدیره انجمن ارگانیک ایران در حال حاضر سطح زیر کشت محصولات ارگانیک در کشور حدود ۴۳هزار هکتار است، ضمن اینکه ۳۸هزار هکتار نیز در عرصه های طبیعی، تولید محصولات ارگانیک داریم.

وی با اشاره به اینکه ایران رتبه ۴۳جهان را در زمینه تولید محصولات ارگانیک دارد افزود: زنبور داری ارگانیک صنعتی نو است که ما با همکاری سازمان مرکزی تعاون روستایی به خوبی اطلاع رسانی های لازم را در این زمینه به زنبور داران انجام داده ایم.

نورانی با بیان اینکه عسلی که از کشور صادر می شود گواهی های اتحادیه اروپا را دارد تأکید کرد: تاکنون عسل مرجوعی به کشور نداشته ایم ضمن اینکه میزان صادراتمان محدود است چرا که حجم تولید عسل در کشور ما زیاد نیست.   امیدوار هستیم در دولت دوازدهم توسعه صادرات بیشتری داشته باشیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن ارگانیک ایران اعلام کرد: برای اولین بار این انجمن تصمیم گرفته شرکت تعاونی ارگانیک را در کنار سازمان مرکزی تعاون روستایی ایجاد کند که این حرکت خوبی در زمینه محصولات ارگانیک است و سازمان مرکزی تعاون روستایی کمک ویژه ای به ایجاد این شرکت تعاونی کرده است.

نورانی در ادامه با بیان اینکه بیش از یک میلیون کندوی ارگانیک زنبور عسل در جهان وجوددارد افزود: ۷۰درصد این کندوها در اروپا، ۱۹درصد آن در آمریکای لاتین، ۱۰درصد در افریقا و یک درصد به صورت پراکنده در کشورهای مختلف قرار دارد.

به گفته وی کشورهای بلغارستان، ایتالیا و فرانسه به ترتیب رتبه های اول تا سوم در این زمینه را دارند.

خبرگزاری مهر

همچنین ببینید

محصولات تراریخته

محصولات تراریخته به علف‌کش‌ها و آفات مقاومت دارند

مقاومت به علف‌کش و آفات دو صفتی هستند که در محصولات تراریخته وجود دارد و …

نشان ملی محصولات ارگانیک

نشان ملی محصول ارگانیک صرفا توسط سازمان ملی استاندارد ایران اعطا می گردد.

نشان ملی محصول ارگانیک صرفا توسط سازمان ملی استاندارد ایران اعطا می گردد.  سازمان ملی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
21 + 23 =