سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
نصب کد ۱۸ رقمی برای شناسایی محصولات ارگانیک
نصب کد ۱۸ رقمی برای شناسایی محصولات ارگانیک

نصب کد ۱۸ رقمی برای شناسایی محصولات ارگانیک

رئیس انجمن ارگانیک ایران از لزوم نصب برچسب ۱۸ رقمی سلامت و معرفی محصولات ارگانیک در آینده خبرداد.

به گزارش زیست آنلاین، سیدرضا نورانی در مورد آخرین وضعیت تولید و توزیع محصولات کشاورزی ارگانیک در کشور و اقدامات انجام ‌شده برای آشنایی مردم با محصولات ارگانیک هنگام خرید، خاطرنشان کرد: قبل از آنکه تولیدکننده‌ای محصول ارگانیک را به بازار عرضه کند، مدارک خود را به کمیسیون بازرسی انجمن ارگانیک ایران ارائه می‌دهد تا پس از تأیید، کد ۱۸ رقمی به‌عنوان شناسه و لوگوی انجمن به تولیدکننده ارائه شود که در این کار تمام شاخصه‌ها اعم از مزرعه کشت‌شده، نوع محصول و نحوه زنجیره توزیع آن مشخص است، تا حدی که با وارد کردن کد شناسه در سایت انجمن تمام اطلاعات محصول ارگانیک قابل دسترس است.

وی تأکید کرد: اگر فروشنده‌ای ادعا کرد که محصول او ارگانیک است، باید یکی از نمادهای استاندارد ارگانیک را روی محصول خود داشته باشد.

رئیس انجمن ارگانیک ایران با هشدار نسبت به شیوع سرطان در کشور، خاطرنشان کرد: بیماری‌های ناشناخته‌ای مانند آلزایمر، اوتیسم و… به دلیل استفاده از مواد غذایی نامناسب رخ می‌دهد که مصرف بیش از حد سموم و کود شیمیایی بی تاثیر نبوده و توسعه کشت و مصرف محصولات ارگانیک می‌تواند تا حد زیادی در کاهش بار بیماری‌ها و زندگی سالم مؤثر باشد.

وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت:‌ در تولید محصولات ارگانیک از هیچ‌گونه کود و سم شیمیایی استفاده نمی‌شود و تنها از سموم و کودهای زیستی (بایو) یا به مفهوم دیگر سازگار با محیط‌زیست استفاده می‌شود.

به گفته نورانی امروزه در کشورهای اروپایی، آمریکا، کشورهای CIS و حتی خاور دور مصرف و تولید محصولات ارگانیک روبه افزایش است تا جایی که گردش مالی آن سالانه بیش از ۸۰ میلیارد دلار است، حال آنکه سهم ما در این حوزه کمتر از یک درصد است.

وی یکی دیگر از مزایای کشاورزی ارگانیک را ممنوعیت استفاده از علف‌کش‌ها، کودهای شیمیایی،‌ فرآورده‌های ژنتیکی دست‌کاری شده در هر شکل، از قبیل بذر، غذای دام و… دانست و افزود: استفاده از فاضلاب شهری و هورمون‌ها نیز در تولید محصولات ارگانیک ممنوع است که همه اینها خود به خود به تولید غذای سالم کمک می‌کند.

رئیس انجمن ارگانیک ایران همچنین به فواید مصرف مواد غذایی ارگانیک اشاره کرد و افزود: این محصولات ارزش غذایی بالاتری دارند، به‌طوری‌که تا ۵۰ درصد حاوی آنتی اکسیدان بیشتری بوده و میزان ویتامین C، کلسیم، منیزیم، آهن و فسفر در این‌گونه مواد غذایی بیشتر است و امیدواریم دولت هم در توسعه کشت این‌گونه محصولات حمایت‌ بیشتری را انجام دهد.

به گزارش فارس، نورانی از تشکیل تعاونی عرضه محصولات ارگانیک خبر داد و گفت: هم‌اکنون ۶۷ فروشگاه و ۲۵ غرفه با همکاری سازمان میادین و میوه و تره‌بار شهرداری تهران محصولات ارگانیک را عرضه می‌کنند که بر آنها نظارت ویژه‌ای داریم.

منبع: زیست آنلاین

همچنین ببینید

محصولات تراریخته

محصولات تراریخته به علف‌کش‌ها و آفات مقاومت دارند

مقاومت به علف‌کش و آفات دو صفتی هستند که در محصولات تراریخته وجود دارد و …

نشان ملی محصولات ارگانیک

نشان ملی محصول ارگانیک صرفا توسط سازمان ملی استاندارد ایران اعطا می گردد.

نشان ملی محصول ارگانیک صرفا توسط سازمان ملی استاندارد ایران اعطا می گردد.  سازمان ملی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
26 + 5 =